Okolo Věstonické nádrže

TRASA:

Strachotín – Pouzdřany – Dolní Věstonice – Strachotín

Délka trasy: 16 km

Okolo Věstonické nádrže se dá vyjet na nenáročnou, po rovince vedoucí 16 km trasu a při jízdě si ze všech úhlů prohlédneme unikátní a jediný ostrovní kostel v ČR – kostel sv. Linharta. Našim výchozím bodem bude Strachotín. Náročnější sportovci si však mohou trasu prodloužit o cestu z Hustopečí a zpět nebo jet až do Brodu nad Dyjí.

Okolo Věstonické nádrže

Ke kapličce na Hradišťku

Trasa:
Hustopeče Formanka – Starovičky – Velké Pavlovice – Velké Bílovice – Vrbice – Bořetice – Velké Pavlovice – Starovičky – Hustopeče Formanka

Délka trasy: 44 km

Úvod:
Vydáme se ke kapličce u Velkých Bílovic, která se objevila snad ve všech filmech a seriálech o našem kraji. A není divu!

Popis trasy:
Z Formanky se vydáme po ulici Smetanova a Herbenova (trasa André, Moravská vinná) k Herbenově farmě. U hlavní cesty odbočíme vpravo a poté hned vlevo na polní cestu, která nás dovede do obce Starovičky. U rybníku odbočíme vlevo a držíme se stále trasy André, po které dojedeme až do obce Velké Pavlovice. Z Velkých Pavlovic se vydáme po trase LVA – Slavkovské bojiště, mineme rybník Šísary a také kapličku sv. Jana Nepomuckého. Na ulici Hlavní ve Velkých Bílovicích odbočíme vlevo a můžeme minout vinařské ulice jako Ryzlinková, Portugalová, Tramínová nebo Muškátová. Není divu, protože jak je známo, Velké Bílovice jsou největší vinařskou obcí v celé republice. Za Veltlínovou ulicí narazíme na ulici Ke Kapličce, která nás, jak už název napovídá, dopraví do našeho cíle. Na vyvýšenině uprostřed vinic nedaleko Velkých Bílovic stojí kaplička ve tvaru románské rotundy. Stojí na návrší Hradištěk-Zímarky a je od ní krásný výhled na okolní vinice a pálavské kopce. Svěcení kaple proběhlo 19. května 2002 a kaple byla v tento den zasvěcena sv. Cyrilovi, Metodějovi, Václavovi a Urbanovi. Od kaple se po Velkopavlovické trase dorazíme do obce Vrbice, kde se nesmíme zapomenout zastavit u vinných sklepů Pod strážním kopcem. Tyto sklepy jsou typické svými kamennými průčelími s pseudogotickými oblouky nade dveřmi. Jsou kopané v pískovcové hornině, která tvoří kopec Stráž, a to dokonce v sedmi výškových úrovních. Jejich návštěva rozhodně stojí za to. Trasa André nás dovede z Vrbice do Bořetic a dále přes rozhlednu Slunečná až do Velkých Pavlovic. Z Pavlovic pojedeme do Hustopečí stejnou cestou jako na začátku.

Ke kaplicce na Hradišťku

K větrnému mlýnu

Trasa:
Formanka – Horní Bojanovice – Morkůvky – Větrný mlýn, Klobouky u Brna – Rozhledna Nedánov u Boleradic – Boleradice – Horní Bojanovice – Kurdějov - Formanka

Délka trasy: 31 km

Úvod:
Kopcovitá jednatřicet kilometrů dlouhá trasa, vedená především po silnicích, nás zavede k celodřevěnému poslednímu větrnému mlýnu v Kloboukách u Brna či k nejvyšší přístupné turistické vyhlídce na jih od Brna, hned po Pálavě, která nám umožní krásný výhled do širokého okolí.

Popis trasy:
Z Formanky se vydáme po ulici Smetanova a Herbenova (trasa André, Moravská vinná) k Herbenově farmě. U hlavní cesty odbočíme doleva a pojedeme po silnici do obce Horní Bojanovice. V obci mineme kostel sv. Vavřince a u rozcestí autobusu odbočíme vlevo a poté hned vpravo. Touto cestou sjedeme k silnici mezi Boleradicemi a Morkůvkami, kde odbočení vpravo navážeme na trasu Velkopavlovická, která nás dovede do obce. V obci Morkůvky odbočíme na křižovatce vlevo a poté už pojedeme pořád rovně po trase Moravská vinná. Těsně před obcí Klobouky narazíme již na ukazatel vlevo, který vede k Větrnému mlýnu. Prohlédnout si ho můžete od 1. května do 30. září. Z historických pramenů se můžeme dozvědět, že v Kloboukách stávalo celkem osm větrných mlýnů, které však postupem doby zanikaly. Poslední mlýn byl v roce 1945 zasažen a vyhořel do základů. Z podobného mlýna se podařilo zajistit hlavní části a ty byly převezeny do Klobouk. Mlýn byl renovován, veřejnosti byl zpřístupněn 1.6.1985 a dnes je to jeden z mála větrných mlýnů v České republice, který má kompletní vnitřní vybavení a je plně funkční. Od větrného mlýna se vydáme rovně směrem na Diváky a navážeme na Cestu T.G. Masaryka. Odbočíme vlevo na červenou turistickou značku a na rozcestí „Pod Nedánovem“ pokračujeme rovně po zelené stezce. Napravo se pak objeví hned po Pálavě nejvyšší přístupná turistická vyhlídka na jih od Brna – rozhledna Nedánov, která nám umožní krásný výhled do širokého okolí. Od ní pak prudce sjedeme do obce Boleradice. Pokračujeme po zelené turistické značce okolo vinného lisu a pak po silnici do Horních Bojanovic. Z Horních Bojanovic se po trase André dostaneme do Kurdějova a odtud zpět do Hustopečí na Formanku.

K větrnému mlýnu

Přes vinohrady k Pavlovským vrchům

Trasa:
Formanka – Popice – Strachotín – Pasohlávky – Brod nad Dyjí – Novosedly – Nový Přerov – Mikulov – Klentnice – Perná – Horní Věstonice – Dolní Věstonice – Strachotín – Šakvice – Formanka

Délka trasy: 76 km

Úvod:
Tato delší trasa je určena zdatnějším cyklistům a na každém kroku se můžeme kochat jihomoravskými vinohrady. Zavede nás také k jedinému ostrovnímu kostelu u nás, na mikulovské náměstí a k Pavlovským vrchům. Lákadel je však na této trase mnohem více.

Popis trasy:
Výchozím bodem jsou Hustopeče, z který se vydáme k vyhlídkovému místu Žebrák po trase Moravská vinná směrem na Starovice. Za vysílačem odbočíme doleva na obec Popice, která vede podél vinohradů až do samotné obce (stále Moravská vinná). Cesta je dost prudká a nerovná, ale slibuje nádherný výhled na Pálavu, nádrž Nové Mlýny a vinohrady. Na ulici Hlavní v Popicích odbočíme doleva a poté první odbočkou doprava na ulici Nádražní (trasa P06). Trasa vede souběžně se Svatojakubskou cestou až k letišti Strachotín, ke kterému odbočíme doprava, projedeme ho a za ním odbočíme doleva po cestě SR1 a sjedeme do obce Strachotín. Na hlavní cestě odbočíme doprava na ulici Pouzdřanská (5043) a poté doleva na ulici Sklepní, která se pyšní nádhernými výhledy na vodní nádrž a Pálavu (trasa 5174). Asi po 3 km odbočkou doleva najedeme na hráz podél řeky Svratky, kterou následně přejedeme po mostě odbočkou doleva. Stále se držíme trasy 5174, která nás doveze k řece Jihlavě, kterou také přejedeme a odbočíme prudce doleva na hráz a přiblížíme se kostelu sv. Linharta v zaniklé vsi Mušov, který je jediným ostrovním kostelem u nás a zároveň také nejstarším románským kostelem na Moravě. Po této trase dojedeme až k Aqualandu Moravia, kde je nutné sesednout z kola a přejít frekventovanou cestu. Hned ale můžete nasednout zpět do sedla a užívat si nově vybudované stezky, která vede až do Pasohlávek (5174, EV9, Greenway K-M-W). Těsně před obcí odbočíme doleva a poté doprava přes menší lávku. Následná trasa (5174, EV9, Greenway K-M-W) vede podél horní nádrže Nové Mlýny až do obce Brod nad Dyjí. Touto obcí projedeme a u rybníku odbočíme vlevo na trasu 5, EV9, Mikulovská, která nás provede krásnou cestou mezi vinohrady až do obce Novosedly. Zde odbočíme vlevo a vydáme se do Nového Přerova (stále trasa 5, EV9, Mikulovská). Za kostelem odbočíme vlevo a cyklostezka 5044, Mikulovská, Stará hora nás doveze až do Mikulova. Jen si dejte pozor, přes náměstí v Mikulově je nutné z kola sesednout a kolo vést vedle sebe. Po trase číslo 5044, Moravská vinná vyšlápneme do obce Klentnice a odtud po stejné trase sjedeme do Perné (trasa Moravská vinná) a také dál přes Horní i Dolní Věstonice, které nám nabídnou krásné výhledy na okolí. Z Dolních Věstonic, přejedeme přes most (5043, 5174, Mikulovská, Moravská vinná) do Strachotína. Do Šakvic se dostanete polní cestou SA2, přes ulici Nová. A z obce Šakvice vede do Hustopečí trasa č. 5066, Velkopavlovická (přes ulici Isidor).

Přes vinohrady k Pavlovským vrchům

Okolo dolní nádrže Nové Mlýny

Trasa:
Formanka – Šakvice – Nové Mlýny – Pavlov – Dolní Věstonice – Strachotín – Šakvice – Formanka

Délka trasy: 32 km

Úvod:
Dnes se vydáme po stopách nejvýznamnějšího tábořiště člověka na Zemi v době ledové a místem vzniku nejstarších uměleckých tradic lidstva. Obce nacházející se na úpatí Pavlovských vrchů při jižním břehu vodní nádrže Nové Mlýny nás zavedou na místa archeologických nalezišť dokládající osídlení již od dob lovců mamutů. Pohodová třicetikilometrová trasa okolo dolní nádrže Nové Mlýny je určena i pro méně zdatné cyklisty.

Popis trasy:
Z Formanky se vydáme ke světelné křižovatce na ulici Bratislavská, kde odbočíme doleva a poté doprava (směr Šakvice, Mikulov). Po trase 5066 přes ulici Nádražní, Hradní a následně Habánská vyjedeme k posezení, kde odbočíme doprava a pokračujeme po trase č. 5066 do obce Šakvice. U parku odbočíme vlevo a po ulici Dlouhá a Na Pustých přijedeme k ulici Hlavní, kde se odbočením vlevo (u COOPU) napojíme znovu na trasu č. 5066. Přes Kopeček vyjedeme ven z obce směrem k Novomlýnské nádrži. U rozcestí odbočíme vpravo a naše cesta bude přímo kopírovat hráz (červená turistická značka). Na křižovatce u obce Nové Mlýny odbočíme vpravo, přejedeme po silnici most přes řeku Dyji a znovu odbočíme na hráz vpravo k vodní elektrárně. Naše cesta bude znovu kopírovat hráz (zelená turistická značka) a to až k Pavlovu. Blízké okolí jedné z nejstarších vinařských obcí na Moravě patří mezi skvosty naší krajiny. Pavlov proslavilo především víno, památky a archeologie. K výletům vedle řady vinařství láká vinařská stezka, zřícenina hradu Děvičky a pozoruhodný archeopark. Trasa č. 5043 nás dovede do Dolních Věstonic, kde mineme velkou sochu Věstonické venuše. Tato keramická soška nahé ženy vyrobená z pálené hlíny je nejstarší známou keramickou soškou na světě a proslavila tuto malou obec po celém světě. Byla nalezena v roce 1925 v popelišti v horní části pravěkého naleziště mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem. Území obce bylo osídleno již od pravěku, jak dokládají četné archeologické nálezy, které jsou zpřístupněny veřejnosti v zdejším archeologickém muzeu. Za kostelem sv. Michala odbočíme vpravo a najedeme na táhlý most přes nádrž vedoucí do Strachotína (trasa č. 5043). V obci na hlavní křižovatce odbočíme vpravo na ulici Nová a polní cestou dorazíme do Šakvic. Za křížkem v obci odbočíme vlevo, vyjedeme k místnímu hřbitovu a navážeme na ulici Hlavní navážeme na trasu č. 5066, která nás dovede zpátky na Formanku.

Okolo dolní nádrže Nové Mlýny

Stezky Modrých hor

Formanka – Němčičky – Bořetice – Kobylí
(Stezka nad vinohrady) – Vrbice –  Bořetice – Velké Pavlovice – Starovičky – Formanka

Délka trasy: 35 km

Úvod:
Pětatřicet kilometrů krásami vinařského mikroregionu Modré Hory pro zdatnější cyklisty. Po cestě narazíte na rozhledny, vyhlídky a krásné vinné sklepy. Tento výlet s výšlapy rozhodně stojí za to!

Popis trasy:
Z Formanky se vydáme (trasa André, Moravská vinná) k Herbenově farmě. U hlavní cesty odbočíme doleva a pojedeme po silnici až ke křížku, kde odbočíme doprava. Čeká nás výšlap do kopce a poté sjezd k cestě vedoucí k Němčičkám (trasa Moravská vinná). Na odbočce se dáme vlevo do kopce po silnici, až dorazíme ke křížku, u kterého odbočíme vpravo. Sjedeme do obce Němčičky, kde navážeme na trasu André, která nás dovede až ke Kraví Hoře v Bořeticích. Z Bořetic pokračujeme po trase André, Modrohorská a LVA Slavkovské bojiště do obce Kobylí, kterou projedeme po cyklistické trase Moravská vinná a Velkopavlovická. Čeká nás výšlap k neobvyklé rozhledně spirálové konstrukce „Stezka nad vinohrady“, která nám nabídne opravdu nádherný výhled na široké okolí. Odtud pokračujeme po polní cestě (zelená turistická) do obce Vrbice, zde se nesmíme zapomenout zastavit u vinných sklepů Pod strážním kopcem. Tyto sklepy jsou typické svými kamennými průčelími s pseudogotickými oblouky nade dveřmi. Jsou kopané v pískovcové hornině, která tvoří kopec Stráž, a to dokonce v sedmi výškových úrovních. Jejich návštěva rozhodně stojí za to. Z Vrbice nás čeká odměna za nastoupané kilometry a sjedeme do Bořetic (trasa André, Modrohorská) a po stejné trase pokračujeme i do obce Velké Pavlovice. Zde můžete navštívit rozhlednu Slunečná, kterou minete. V Pavlovicích dorazíme po trase LVA – Slavkovské bojiště k železničnímu přejezdu, kde odbočíme vlevo a poté hned vpravo a trasa Modrohorská nás doveze k Hlavní ulici. Zde odbočíme doprava a poté u základní školy doleva na trasu André. Mineme kostel Nanebevzetí Panny Marie a ulici Zelnice s místními vinařskými sklepy. Trasa André nás dovede cestou mezi vinohrady do Staroviček a odtud zpět až na Formanku.

Stezky Modrých hor

K Pohansku u Břeclavi

Trasa:
Formanka – Šakvice – Nové Mlýny – Bulhary – Janův Hrad – Břeclav – Pohansko – Janův Hrad – Přítluky – Zaječí – Šakvice – Formanka

Délka trasy: 76 km

Úvod:
Skvělý cyklovýlet okolo vodní nádrže Nové Mlýny k rozsáhlému velkomoravskému hradišti z 9. století a loveckému zámečku Pohansko, při kterém po cestě navštívíte i krásnou umělou zříceninu hradu Janohrad a objevíte krásy zdejších lužních lesů. Nelekněte se počtu kilometrů, tudy to jede skoro samo!

Popis trasy:
Z Formanky se do obce Šakvice dostaneme přes ulici Hradní po trase č. 5066, která vede až k nádržím Nové Mlýny. Zde odbočíme doprava a po hrázi, která nádrž kopíruje dorazíme do obce Nové Mlýny (červená turistická značka). Po červené turistické značce pokračujeme i nadále okolo kempu Pálava do obce Bulhary a tatáž značka nás v obci navede odbočením vlevo na trasu č. 5043 po které dorazíme k malé vodní elektrárně Bulhary. Zde neodbočíme vpravo do obce Lednice, ale po polní cestě pokračujeme rovně. Cesta nás dovede k hlavní silnici mezi obcemi Podivín a Lednice, kde už uvidíme ukazatel na trasu k Janohradu (č. 5066). U Janova Hradu si můžete odpočinout a občerstvit se ve stánku, který se zde v sezoně nachází. Odsud se přes most vydáme do Břeclavi (trasa č. 41, EV9, Knížecí, Lednická). Jedná se o krásnou asfaltovou cestu, kterou lemují lužní lesy. Přes rameno řeky Dyje se dostaneme k Břeclavi, kde po cestě mineme místní zámek. Na hlavní křižovatce odbočíme (trasa č. 4, EV9, Moravská stezka) vpravo na ulici třída 1. máje a poté doleva na ulici U Nemocnice (trasa č. 4, 43, Moravská stezka, Podluží) a právě tato trasa nás dovede až do cíle – k zámečku Pohansko. Od zámečku se zpět do Kančí obory dostaneme trasou „Podluží“ přes Poštornou a okolo rybníku Včelín. Cesta zpět k Janohradu a poté k hlavní cestě mezi Podivínem a Lednicí je stejná (trasa č. 41, EV9, Knížecí, Lednická). Zde odbočíme doprava (trasa č. 5066, Velkopavlovická), přejedeme most přes řeku Dyji a odbočíme doleva na polní cestu (trasa č. 5066, Velkopavlovická). Tato trasa vede podél obory Obelisk a dovede nás do obce Přítluky. Na Hlavní ulici odbočíme doleva a po státní silnici dorazíme až k hlavní křižovatce, kde odbočíme doprava a hned první odbočkou doleva k Vinařství U Kapličky (Zaječský vycházkový okruh). Zde se opět napojíme na trasu č. 5066, Velkopavlovická, která nás dovede přes Šakvice zpět na Formanku.

K Pohansku u Břeclavi

Okolo horní nádrže Nové Mlýny

Trasa:
Formanka – Popice – Strachotín – Pasohlávky – Brod nad Dyjí – Dolní Věstonice – Strachotín – Šakvice – Formanka

Délka trasy: 50 km

Úvod:
Chcete vidět krásy nádrží Nové Mlýny ze všech stran nebo se co nejvíce přiblížit jedinému ostrovnímu kostelu v Česku? Trasa je převážně nenáročná, vedená po rovných polních cestách a zpevněných cyklotrasách.

Popis trasy:

Výchozím bodem je Formanka, z který se vydáme k vyhlídkovému místu Žebrák po trase Moravská vinná směrem na Starovice. Za vysílačem odbočíme doleva na obec Popice, která vede podél vinohradů až do samotné obce (stále Moravská vinná). Cesta je dost prudká a nerovná, ale slibuje nádherný výhled na Pálavu, nádrž Nové Mlýny a vinohrady. Na ulici Hlavní v Popicích odbočíme doleva a poté první odbočkou doprava na ulici Nádražní (trasa P06). Trasa vede souběžně se Svatojakubskou cestou až k letišti Strachotín, ke kterému odbočíme doprava, projedeme ho a za ním odbočíme doleva po cestě SR1 a sjedeme do obce Strachotín.

Na hlavní cestě odbočíme doprava na ulici Pouzdřanská (5043) a poté doleva na ulici Sklepní, která se pyšní nádhernými výhledy na vodní nádrž a Pálavu (trasa 5174). Asi po 3 km odbočkou doleva najedeme na hráz podél řeky Svratky, kterou následně přejedeme po mostě odbočkou doleva. Stále se držíme trasy 5174, která nás doveze k řece Jihlavě, kterou také přejedeme a odbočíme prudce doleva na hráz, která nám ukáže krásy Mušova. Po této trase dojedeme až k Aqualandu Moravia, kde je nutné sesednout z kola a přejít frekventovanou cestu. Hned ale můžete nasednout zpět do sedla a užívat si nově vybudované stezky, která vede až do Pasohlávek (5174, EV9, Greenway K-M-W). Těsně před obcí odbočíme doleva a poté doprava přes menší lávku. Následná trasa (5174, EV9, Greenway K-M-W) vede podél horní nádrže Nové Mlýny až do obce Brod nad Dyjí. V této obci odbočíme doleva a budeme se držet trasy č. 5174, která nás provede druhou stranou nádrže až k obci Dolní Věstonice, kde přes most (5043, 5174, Mikulovská, Moravská vinná) přejedeme zpět do Strachotína. Zbývá se dostat ze Strachotína zpět do Hustopečí. Můžete po hlavní cestě, ale doporučuji jet spíše přes obec Šakvice, kdy se vyhnete frekventovaným silnicím. Do Šakvic se dostanete polní cestou SA2, přes ulici Nová. A z obce Šakvice vede do Hustopečí a Formanku trasa č. 5066, Velkopavlovická (přes ulici Isidor).

TIP: Stezka (5, 5174, EV9, Greenway K-M-W) z obce Ivaň k obci Pasohlávky je skvělá také na kolečkové brusle.